Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
2 kwietnia będziemy obchodzić Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Został on ustanowiony w 2007 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w celu podnoszenia świadomości społecznej i propagowania wiedzy na temat tego zaburzenia rozwoju.
Autyzm i Zespół Aspergera należą do grupy całościowych zaburzeń rozwojowych. Określa się je również jako spektrum autyzmu, w skrócie ASD ( Autistic Spectrum Disorder). Występuje na całym świecie i może pojawić się w każdej rodzinie – niezależnie od statusu majątkowego i sytuacji społecznej. Autyzmem nie można się zarazić, ani nabyć go w wyniku wypadku, czy podanej szczepionki – z autyzmem człowiek po prostu się rodzi. Spektrum autystyczne to rodzaj zaburzeń neurorozwojowych, których przyczyna w dalszym ciągu nie jest poznana. Wpływ na jego ujawnienie się mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Mimo zgodności co do faktu, że symptomy pojawiają się bardzo wcześnie, diagnozowanie autyzmu napotyka wiele trudności i najczęściej ma miejsce dopiero około czwartego-szóstego roku życia dziecka. Zaburzenia ze spektrum wiążą się z odmienną budową i funkcjonowaniem mózgu – ani lepszym, ani gorszym tylko po prostu innym. Mogą przejawiać się różnicami w myśleniu, zachowaniu, mowie, zabawie lub zainteresowaniach danego dziecka.
Objawy autyzmu występują w trzech obszarach i jest to tak zwana triada autyzmu, a dotyczą relacji z ludźmi, mowy i komunikacji oraz stereotypowych zachowań, zainteresowań i wzorców aktywności.
Deficyty w komunikacji społecznej i relacjach z innymi zauważalne są w większości codziennych sytuacji i przybierają formę problemów z inicjowaniem i prowadzeniem dialogu, nieprawidłowym kontaktem wzrokowym, trudnościami z interpretowaniem zachowań innych ludzi czy nieadekwatnymi do sytuacji reakcjami emocjonalnymi (krzyk, śmiech, płacz). Osoby z ASD mają trudności z myśleniem abstrakcyjnym, rozumieją wszystko dosłownie, nie potrafią odczytywać podtekstów, metafor czy dwuznaczności. Pewne, wydawałoby się błahe sprawy, potrafią mocno wyolbrzymiać, zaś inne – bardzo ważne – zupełnie ignorować. W ich życiu ważna jest przewidywalność i powtarzalność. Spektrum autyzmu wiąże się również z nieprawidłowymi reakcjami na bodźce sensoryczne np. widoczna niewrażliwość na ból czy temperaturę, wroga reakcja na dźwięki, nadmierne wąchanie czy dotykanie przedmiotów, wzrokowa fascynacja światłem lub wprost przeciwnie – światłowstręt.
Bycie w spektrum autyzmu często łączy się też z posiadaniem wielu pozytywnych cech np. umiejętności dostrzegania szczegółów, dobrej koncentracji uwagi, wytrwałości, kreatywności, oryginalności, dobrej pamięci, myślenia analitycznego, pasji do zgłębiania tematu zainteresowań, szczerości i lojalności. Dlatego osoby ze spektrum autyzmu to także wnikliwe i analityczne umysły, w których rodzą się nowe pomysły, nietuzinkowe teorie oraz innowacyjne projekty. Leonardo da Vinci, Albert Einstein czy Wolfgang Amadeusz Mozart…oni też prawdopodobnie mieli ASD.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat autyzmu, polecamy strony:
W ramach obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu zostanie zorganizowany 29 marca Test Wiedzy o Autyzmie – szczegóły konkursu już wkrótce.
Krąg Przyjaciół