Logo
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
w Białobrzegach
The replica rolex Day-Date watches would have provided Jaime with a lot of information in a compact package, which would have matched with the majority of his wardrobe, and would have been a keen indicator of the kind of king that he would have surely liked to have been had he not met his demise last episode.

Pracownia sztuk plastycznych


Nie tylko kredki i farbki, czyli czym można malować?

14 maja 2024

Możliwości jest mnóstwo: farby do malowania rękami, farby jogurtowe – wystarczy jogurt, barwnik, malowanie patyczkami do uszu, gąbką, korkiem,  solą lub kaszą manną, kasztanami, jarzębiną, szyszkami moczonymi w farbie, malowanie na folii bąbelkowej lub na folii spożywczej, malowanie na mleku, samochodami poprzez zamaczanie kółek w płynnej farbie, odciski dłoni i odciski stóp np. przez chodzenie po szarym papierze, malowanie świeczką. Ogranicza nas tylko wyobraźnia.

Uczniowie klas pierwszych technikum próbowali swoich sił w malowaniu techniką puentylizmu. Puentylizm lub pointylizm to neoimpresjonistyczna technika kształtowania formy obrazu, polegająca na budowaniu kompozycji obrazu poprzez zapełnianie gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami i kreskami kładzionymi na płótno czubkiem pędzla. Te punkty i kreski, oglądane z odpowiedniego, uzależnionego od ich wielkości oddalenia, zlewają się w jedno, tworząc obraz.

Z tą techniką zapoznali się na zajęciach plastyki omawiających sztukę początku XX wieku. To wtedy powstały pierwsze pomysły na wykorzystanie nietypowych materiałów, niespotykanych wcześniej technik i przyborów do malowania. Nowe techniki i sposoby malowania wykorzystywali tacy artyści jak Claude Monet, Vincent van Gogh.

W naszych pracach  – do wyboru dmuchawce lub mandala – wykorzystano patyczki do uszu, „pędzelki” z rolek po papierze toaletowym, folię spożywczą, watę, wykałaczki, białą farbę akrylową, ciemną kartkę z bloku technicznego.

ZAPRASZAM DO OGLĄDANIA EFEKTÓW NASZEJ PRACY

Anna Wieczorek


W ŚWIECIE BAROKU

Okres baroku, trwający od około 1600 do 1750 roku, wyznaczał wyraźny zwrot w kierunku zmysłowości i skomplikowanej ornamentyki. Sztukę cechuje duża dynamika, szczególnie w rzeźbie, liczne zdobienia i polichromia, pewnego rodzaju mistycyzm, tematy zarówno świeckie jak i religijne, wyzwolenie, wizyjność oraz realizm przedstawienia. W przypadku architektury charakterystyczne: ciężkie proporcje, przepych, monumentalizm, bardzo bogate zdobnictwo.

Z epoką baroku kojarzą nam się piękne, bogato rzeźbione lustra. Lustro, jako przedmiot luksusowy, stało się symbolem statusu społecznego i wyrafinowania podczas panowania królów i szlachty. Ówcześni rzemieślnicy projektowali lustra z ramami ozdobionymi rzeźbami, zwojami i ekstrawaganckimi motywami kwiatowymi. Barokowe lustra wyróżniają się bogatymi cechami i wykwintnymi detalami. Ramki są często ozdobione reliefowymi ornamentami, wdzięcznymi krzywymi i luksusowymi wykończeniami. Te lustra mają na celu przyciągnięcie uwagi i stanie się centralnym elementem dekoracji.

Innym również zachwycającym elementem epoki baroku są ogrody barokowe, zwane również francuskimi. Charakteryzują się regularnością kompozycji, uformowanymi drzewami i krzewami, alejami, labiryntami, szpalerami oraz punktami widokowymi, co dodaje im uroku. Najbardziej ozdobną częścią są partery uzupełnione rzeźbami roślinnymi. Części ogrodów francuskich oddzielają od siebie szpalery lub też tworzą osobne aleje. Warto wymienić także boskiety – otwarte, szachownicowe, stale zielone, które otaczały place – tak zwane gabinety lub teatry ogrodowe. Ciekawą częścią ogrodów barokowych są także labirynty oraz rzeźby ogrodowe .

Uczniowie klas pierwszych technikum po zapoznaniu się z twórczością epoki podzielili się na dwie grupy. Jedna z grup projektowała ramę lustra barokowego, a druga parter ogrodu francuskiego.

Materiały: kartka biała A4, ołówek, linijka, kredki, flamastry lub markery.

ZAPRASZAM DO OBEJRZENIA POWSTAŁYCH PRAC.


Wielkanocne przygotowania

 

Uczniowie z klas pierwszych technikum wykonywali na zajęciach plastyki różnorodne dekoracje wielkanocne do wyboru: palma, stroik, lampion. Jedną z technik, która cieszyła się zainteresowaniem uczniów to technika zdobienia DECOUPAGE. To technika zdobnicza polegająca na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię (np. drewno, metal, szkło, tkanina, plastik, ceramika) wzoru wyciętego z papieru lub serwetki papierowej, a następnie pokryciu go wieloma warstwami kleju lub lakieru tak, aby wtopił się całkowicie i nie był wyczuwalny przy dotknięciu. W zamyśle ma on wyglądać jak namalowany. Tak przygotowane lampiony, talerzyki oraz styropianowe jajka zasiliły kiermasz świąteczny.

 


INICJAŁY INSPIROWANE ŚREDNIOWIECZEM

Księgi średniowieczne były przepisywane ręcznie. Pierwsza litera rozpoczynająca rozdział lub akapit tekstu była większa od liter tekstu podstawowego, niekiedy kolorowa, często też z wkomponowanym ornamentem. Ozdobne inicjały, rozbudowane dekoracje marginalne, wyróżniające się graficznie nagłówki oraz inne elementy i kompozycje dekoracyjne występujące w rękopisach spełniały kilka podstawowych funkcji:

Po pierwsze – stanowiły ozdobę. Piękny wygląd dokumentu nie był jednak  celem samym w sobie. Przede wszystkim akcentował rangę rękopisu.

Po drugie – elementy dekoracyjne spełniały funkcje użytkowe – ułatwiały orientację w tekście. Dzięki ozdobnym literom, nagłówkom, czy całym stronom, wyróżniającym się od pozostałej części tekstu, czytelnik mógł łatwiej odnaleźć jego poszczególne partie.

Uczniowie klas pierwszych technikum po zapoznaniu się z przykładami oraz tematyką kultury i sztuki tego okresu, rozpoczęli działania dotyczące stworzenia inicjałów.

Materiały: Kartki techniczne białe A4, ołówki, linijka, kredki, flamastry, markery, itp.

BulgarianEnglishGermanHungarianMaltesePolishPortugueseUkrainian
Archiwum -miesiące
Statystyka odwiedzin
1075240
Wizyty dziś: 553
Wizyty wczoraj: 574
Wizyty w tym miesiącu: 1127
Wizyty w tym roku: 106448
Wszystkie wizyty: 1075240
Odsłony dziś: 23043
Wszystkie odsłony: 8410182
Użytkownicy on-line: 10

PARTNERZY SZKOŁY

https://zspbialobrzegi.edu.pl
KONTAKT
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
w Białobrzegach
ul. Żeromskiego 86
26-800 Białobrzegi
48 613 27 10
sekretariat@zspbialobrzegi.edu.pl
www.zspbialobrzegi.edu.pl
ZOBACZ
Copyright © 2021 Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Białobrzegach. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Skip to content https://zspbialobrzegi.edu.pl