Dziedzictwo kulturowe, tradycje, obrzędy, zwyczaje kulinarne, taneczne i muzyczne Portugalii, Polski i Bułgarii podczas wyjazdu do Portugalii, w ramach projektu Erasmus+ „Ocalmy od zapomnienia”
W dniach 19-26.10.2019 roku grupa uczniów z naszej szkoły przebywała w portugalskim mieście Braga, w ramach projektu Współpracy Szkół Erasmus+ „Ocalmy od zapomnienia”. Tygodniowy pobyt w Portugalii młodzież spędziła bardzo aktywnie. W czasie wolnym od zajęć uczniowie zwiedzali urokliwą Bragę i jej zabytki, spacerując malowniczymi uliczkami poznawali kulturę tego pięknego kraju. W czasie zwiedzania uczniowie mieli możliwość spróbowania tradycyjnych dań kuchni portugalskiej, między innymi pochodzącą z Porto – Francesihne. Pierwszego dnia działania zwiedzili partnerską szkołę Esprominho w Bradze. Uczestnicy projektu przedstawili prezentacje multimedialne o swoich krajach, opowiadali o miastach i szkołach, w których się uczą, o kulturze, zwyczajach i tradycjach.
Po południu wszyscy uczestnicy zwiedzili miejsca dziedzictwa kulturowego: usytuowane na malowniczym wzgórzu Monte Sameiro, czyli monumentalne Sanktuarium Matki Bożej Sameiro oraz Sanktuarium Bom Jesus do Monte (Dobry Jezus z Góry) – cud architektury, objęte szczególną ochroną międzynarodowej organizacji UNESCO,ale również miejsce kultu i religijnej refleksji. Drugi dzień rozpoczęli zwiedzaniem muzeum instrumentów strunowych: Museu dos Cordofones, które znajduje się w Tebosa, w okolicach Bragi. Na początku uczniowie zobaczyli warsztat, w którym mistrz Alfredo Machado w fascynujący sposób opowiedział w jaki sposób wyrabia ręcznie swoje instrumenty muzyczne, takie jak: ukelele, kawaki, gitary. Następnie zwiedzili muzeum, założone przez rodzinę Machado. Po południu odbyły się prezentacje folkloru i tańców narodowych charakterystycznych dla Polski, Portugalii i Bułgarii. Prezentowane były stroje ludowe. Uczniowie naszej szkoły zaprezentowali się w strojach do tańca Krakowiak, a także zatańczyli krótkie układy obrazujące nasze polskie tańce: Poloneza, Polkę, Kujawiaka, Oberka, Mazura i oczywiście Krakowiaka. Każda grupa podczas warsztatów uczyła swojego tańca pozostałych uczestników. Było to bardzo ciekawe doświadczenie i wspaniała możliwość poznania innych kultur.
W trzecim dniu wszyscy uczestnicy pojechali na wycieczkę do Guimarães i Porto. Spacer malowniczymi uliczkami Porto dostarczył wszystkim niesamowitych wrażeń, a ponadto uczniowie mieli okazję poznać zabytki tego miasta i delektować się jego pięknem.
Czwarty dzień uczniowie wraz z nauczycielami spędzili w szkole Esprominho w Bradze. Pierwszym punktem programu zajęć była nauka j. portugalskiego metodą CLIL, czyli zintegrowanej nauki języka i przedmiotu. W trakcie zajęć młodzież polska i bułgarska uczyła się podstawowych zwrotów w języku portugalskim. Po południu odbyły się zajęcia kulinarne. Każda grupa narodowa przygotowała potrawy charakterystyczne dla swojego kraju. Uczniowie naszej szkoły przygotowali pierogi z kaszą gryczaną i grzybami, szałtanosy – czyli pierogi z serem i szynką, pieczywo ze swojskim smalcem i kiszonymi ogórkami oraz oponki na deser. Wszyscy uczestnicy uczyli się sztuki robienia pierogów. Po zakończeniu warsztatów kulinarnych uczniowie degustowali przygotowane pyszności. Był to kolejny dzień, który pozwolił młodzieży jeszcze bardziej się zintegrować i poznać tradycje kulinarne krajów partnerskich.
W piątym – ostatnim dniu pobytu w Portugalii, wszyscy uczestnicy projektu spotkali się w szkole, aby podsumować działania projektowe tego tygodnia i dokonać ewaluacji projektu. Młodzież polska, bułgarska i portugalska wspólnie zastanawiała się, m. in. dlaczego warto tańczyć w szkolnych zespołach ludowych, dlaczego młodzież unika tego typu aktywności i jak zachęcić młodych ludzi do folkloru? Koordynatorzy i nauczyciele również podsumowali działania projektowe i ustalili dalsze zadania związane z realizacją projektu „Ocalmy od zapomnienia”. Wieczorem, po kolacji, dyrektor szkoły Esprominho Antonio Teixeira wręczył uczestnikom certyfikaty i podziękował za uczestnictwo w projekcie. Tydzień spędzony w Portugalii dostarczył wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń, pozwolił na poznanie interesujących ludzi i wspaniałego kraju, jakim jest Portugalia. Z pewnością młodzież przekonała się do intensywniejszej nauki języków obcych. Następny „przystanek” projektu to Bułgaria, gdzie nasi uczniowie polecą w maju 2020.